Zaměstnanecké benefity
Počet shlédnutí 428
Podmínky pro daňové uplatnění zaměstnaneckých benefitů se mění. Typ a rozsah firemních benefitů se liší od velikosti zaměstnavatele, lokaci, odvětví a politiky firmy. Část benefitů lze považovat za finanční, quasi peníze ale většina je nehmotných. Některé poskytované benefity ne každý zaměstnanec je schopen vyčerpat.
Nejčastější benefity v Česku
Stravenky ve fyzické podobě nebo finanční příspěvek na stravování je nejčastějším benefitem ve velkých i malých firmách. Je to forma nezdanitelného příjmu zaměstnance, ekvivalent vyplácených peněz. Zaměstnanci jsou ve většině případů schopni stravenky zcela utratit, i když na konci roku se někteří musí trošku snažit je uplatnit před uplynutím platnosti.
Příspěvek na doplňkové penzijní spoření je také finančním benefitem, ale zaměstnanec jej nemůže utratit. U velkých zaměstnavatelů je výše příspěvku součástí kolektivního vyjednávání. U podnikatelů může být motivací daňová optimalizace.
Cafeterie a Multisport karty jsou časté u nadnárodních zaměstnavatelů a ve větších městech. Pro čerpání benefitu je potřeba používat k tomu určenou aplikaci a komunikovat s poskytovatelem služby. Ne každý zaměstnanec rád chodí do fitka nebo do bazénu. Zaměstnanci tak mohou mít problém celou částku vyčerpat. Utrácejí pak nesmyslné částky za vitamíny.
Jazykové kurzy mohou být pozitivně vnímány ze strany zaměstnavatelů, ale obecně poptávka spíš klesá. Klíčová je zde iniciativa zaměstnanců. Ve firmě je potřeba shromáždit určitý počet lidí na určitý čas. Májí se jazykové kurzy konat v rámci pracovní doby, když ostatní kolegové pracují? Jaká je úroveň kurzů? Jsou účastníci zhruba na stejné úrovni? Používají cizí jazyk v pracovní činnosti?
Odborný rozvoj, možnost účasti na školeních, odborných akcích a konferencích hrazených zaměstnavatelem je vítaným benefitem pro zaměstnance s vizí kariérního růstu.
Flexibilní pracovní doba není ani tak vnímána jako benefit. Možnosti vycházejí z povahy pracovní pozice a politiky firmy. Určené hodiny musí zaměstnanec odpracovat. U pozic s flexibilní pracovní dobou často dochází k odpracování přesčasových hodin, které nejsou nikde evidovány ani propláceny.
Home office je vítaným benefitem individuálně jak z pohledu zaměstnance, tak zaměstnavatele. Jakákoli úspora času dojížděním do práce je vítaným benefitem. Zaměstnanci i zaměstnavatelé se s home officem teprve musí sžít.
Firemní akce a teambuilding mohou ale i nemusí být vnímány jako benefit. Obzvlášť pro akce konané ve dnech pracovního klidu mohou být vnímány negativně. Záleží také na rodinné situaci pracovníka.
Zdravotní péče může mít více forem. Dříve chodili zaměstnanci k závodnímu lékaři a zubaři. Dnes může mít zaměstnanec přístup k nadstandardní zdravotní péči jako službu. Je to vítaný benefit u vyšších pozic.
Sick days je oblíbeným benefitem, kdy lze během roku čerpat volno určené primárně pro náhlé a krátké nevolnosti nebo návštěvy lékaře. Někteří zaměstnanci je plně čerpají, jiní ne a propadnou bez náhrady.
Dovolená navíc je standardem pro větší zaměstnavatele. Zaměstnanci je chápou jako běžnou věc. U menších firem jsou výjímkou.
Pracovní oděvy a ochranné pomůcky jsou chápány oběma stranami jako povinnost zaměstnavatele pro určité profese a odvětví. Pracovní oděvy jsou pro firmu daňově uznatelným nákladem a pro zaměstnance nezdanitelným benefitem. Jako benefit nebudou vnímány poivnné ochranné pomůcky, ale vyšší standard pracovních oděvů zcela jistě. Je rozdíl ve kvalitě montérek a dalšího oblečení. Nejenom ve stavebnictví a na výrobní lince, ale i pro řemeslníky a ve službách zaměstnanec a podnikatel ocení kvalitu poskytovaného oděvu. Kvalita souvisí s cenou.
Oděvy opatřené firemním logem jsou bez problémů chápány jako daňově uznatelný náklad. To samé platí pro uniformy v lehkém průmyslu a ve službách. Oděvy pro recepční v hotelích a administrativních budovách, pro zaměstnance v gastru ale i retailových obchodech jsou daňově uznatelným nákladem. Firemní košile s logem pro obchodníky na výstavách a veletrzích jsou daňově uznatelným nákladem.
Pokud zaměstnavatel vyžaduje, nebo praxe vyžaduje určitý dress code – košile, oblek, kostýmek a oblečení je opatřeno firemním logem, pak se jedná o daňově uznatelný náklad a nedaňový benefit pro zaměstnance. Pokud by si měl zaměstnance sám na svoje náklady pořizovat košile a společenské oblečení, vyjde ho to každý rok na jednotky tisíc. Pro firmu i zaměstnance se jedná o hmatatelný a penězi vyjádřitelný benefit, který ale nespadá pod legislativně daný limit pro zaměstnanecké benefity.
Nový komentář